Gyalogos és biciklis túrák

A festői szépségű Zempléni Tájvédelmi Körzet páratlan élményt nyújt a természetközeliség szerelmeseinek. A vulkanikus eredetű Zempléni-hegység gyertyános-tölgyes erdői, bükkösei, valamint a közöttük megbúvó apró tisztások és üde rétek számtalan ritka növény- és állatfajnak adnak otthont. A tájvédelmi körzet szívében elhelyezkedő Újhuta kastélyszálló körül több gyalogos és biciklis túraútvonal húzódik, melyeken vendégeink a természetet csodálva barangolhatnak, és felfedezhetik a környék látnivalóit. A túrák mindegyike Háromhutáról (Ó-, Közép- és Újhutáról) indul.

A sárosabb túraviszonyok miatt sem kell lemondaniuk az erdei sétákról, a vadászkastélyban ugyanis elérhető csizmamosó szolgáltatásunk, így a szabadban töltött kellemes percek után tiszta lábbelikkel vághatnak neki a következő kiruccanásnak.

Gyalogtúrák

Pálos túra - Pálos forrás és kolostorrom

Óhutát Regéc irányában elhagyva jobbra kell letérni az aszfaltozott útról, majd körülbelül 1 km-t kell sétálni a forráshoz. (kolostorrom, forrás, tó)

Babuka túra - Babuka tó

Az óhutai vegyesbolt mögött elindulva, körülbelül 1,5 km-t kell sétálni a Babuka tóhoz. (forrás, tó, kilátó, szalonnasütő)

Czárán túra - Éles-bérc, Czárán pihenő

Az Üveggyárból két ház kerítése között vezető úton elindulunk az Éles-bérc irányába. A gyaloghídon átkelve balra haladunk tovább a régi, erdészeti úton. 10 perc séta után elérjük az Éles - követ, ami alatt jobbra kanyarodva egy kis fenyőcsoport felső végénél letérünk a széles útról és felkapaszkodunk a szikla tejére. Itt egy jól járt erdészeti úton haladunk tovább, majd 5 perc múlva elérjük a Susogó tisztást. Innen újabb 5 perc séta után az útkanyar előtt balra találjuk a Czárán pihenőt. (Éles-bérc)

1. túra:

A falu közepéről (tájház alatti köz) elindulás az erdészeti úton (nincs jelzés), az Üveggyárig (elágazás: Óhuta és Középhuta felé) - majd Óhutáig gyalog az aszfalt úton, vissza Középhutáig aszfalt úton.

Szint: könnyű

Távolság: 4 km

2. túra:

Középhuta - Újhuta, kastélynál jobbra a kék négyzeten (kb. 1,2 km)- fahíd után jobbra az erdei úton (800 m) - Zsidó rét - kék jelzésen balra Eszkála - Gerendás rét - zöld jelzésen Újhutáig (kb. 1 km) – Középhuta

Szint: könnyű

Távolság: 9 km

3. túra:

A Középhuta táblánál át a fahídon, majd a sárga jelzésen a Mlaka rétig - innen a sárga háromszög jelzésen a Sólyombércig (szép kilátás, sziklamászó iskola) - kék jelzésen István kútig 1 km (védett nyíres) - kék jelzésen Gerendás rét - kék háromszög: Kerekkő (szép panoráma) zöld jelzésen Flórika forrást (pihenőhely) érintve Újhutáig 1 km -Középhuta

Szint: közepes

Távolság: 12 km

4. túra:

A Középhuta táblánál át a fahídon, majd a sárga jelzésen a Mlaka rétig - innen a sárga háromszög jelzésen a Sólyombércig (szép kilátás, sziklamászó iskola) - Mlaka rét - sárga jelzésen (a csodálatos Ördög völgyön végig) Kőkapuig (Károlyi kastély, csónakázó tó, kisvasút) - vissza: zöld jelzésen a Komlóska patak mellett 6 km a kék négyzet jelzésig - kék négyzeten Újhutáig - Középhuta. (Visszafelé jöhetünk az aszfaltozott erdészeti úton is, vagy az aszfalt úttól balra folytatódó, meredek lejtőn tovább haladva a zöld jelzésen.)

Szint: közepes

Távolság: 13 km

5. túra: Középhuta - Regéc (rövidebb)

Óhutáig az aszfalt úton, Óhuta végén a focipálya mellett balra a Piros jelzésen haladva végig, Piros-Kék Túra vezet fel a várromhoz.

6. túra: Középhuta - Regéc körtúra (hosszabb)

Az István kútig ugyanaz mint a 3. Túra, István kúttól a Kék jelzésen haladva Regécig, vagy Kék jelzésen, majd a Tokár tetőnél a Zöld jelzést választva Regécig.

Útközben a kék háromszögön érintve a Nagy-Péter Menykő kilátó helyet (gyönyörű a panoráma), illetve a Pengő kő és a Tokár tető csúcsokat, vissza pedig a Piros jelzésen Óhutáig, majd aszfalt úton Középhutáig.

Szint: kicsit nehezebb a távolság miatt

Távolság: 21 km

7. túra: Középhuta - Újhuta - Makkoshotyka - Sárospatak vagy Sátoraljaújhely

Középhutától Újhutánál a Zöld jelzésen a Gerendás rétig, majd, végig a Kék Túra útvonalán az Eszkálát és a Zsidó rétet, Cifra kutat érintve Makkoshotykáig, onnan továbbra is a kéken haladva a Cirkáló tanya érintésével Sátoraljaújhelyig. Vagy a Cifra kúttól a Kék négyzeten Hercegkúton át gyalogolva megérkezünk Sárospatakra.

Szint: nehéz a távolság miatt

Távolság: Sárospatak: 23 km

Távolság: Sátoraljaújhelyig: 32 km

8. túra: Zemplén teljesítmény túra

Távolság: 50 km

Szintemelkedés: 1580 m

Szintidő: 12 óra

Rajt: Mogyoróska, Templom tér

Cél: Sátoraljaújhely , Vasútállomás

A fő útvonal: végig az Országos KÉK Túra vonalán, érintve a Sárga és Piros jelzéseket.

Szint: Nem sorolható a nagyon nehéz túrák közé, viszonylag kevés a szintemelkedés, kényelmesen legyalogolható 12 óra alatt. Ha valaki jó kondícióban van, edzett, szeret kirándulni, és szokott gyalogolni, van akarat ereje és kitartása, akkor meg tudja csinálni.

Biciklis túrák / City-bike túrák

1. túra:

Középhuta - Üveggyár - Óhuta - Regéc - Középhuta

A falvakat összekötő aszfaltozott úton, enyhe emelkedővel Regécig.

Szint: Könnyű túra.

Távolság: 24 km

2. túra:

Középhuta - Újhuta - Flórika-forrás - Gerendás-rét - Kőkapu - Középhuta

A túra aszfaltozott erdészeti úton vezet végig a Zemplén belseje felé, a Gerendás rétig emelkedővel, majd onnan lejtő Kőkapuig.

Szint: Rendszeresen biciklizők számára könnyű túra.

Távolság: 25 km

3. túra:

Középhuta - Üveggyár - Erdőhorváti - Komlóska - Középhuta

A falvakat összekötő aszfaltozott úton, sík területen, minimális autóforgalommal.

Szint: Közepes túra

Távolság: 30 km

4. túra:

Középhuta - Üveggyár - Erdőhorváti - Tolcsva - Erdőbénye - Középhuta

Falvak közötti, nem forgalmas útvonalon, sík terepen, kisebb emelkedőkkel.

Szint: Könnyű terep, közepes

Távolság: 40 km

5. túra:

Középhuta - Újhuta - Flórika-forrás - Gerendás-rét - Pálháza - Filkeháza - Füzér - Füzéri vár - Füzér - Filkeháza - Pálháza - Gerendás rét - Flórika-forrás - Újhuta – Középhuta

A falvakat összekötő aszfaltozott úton, minimális autóforgalommal, a Pálháza és a füzéri elágazás közötti 6 km-es szakasz forgalmas lehet.

Szint: hosszú túra, kisebb-nagyobb emelkedőkkel

Távolság: 52 km

6. túra:

Középhuta - Üveggyár - Erdőhorváti - Tolcsva - Erdőbénye - simai elágazás - boldogkőváraljai elágazás - Abaújszántó - Tállya - Mád - Disznókő (mezőzombori elágazás) - Bodrogkisfalud (bodrogkeresztúri elágazásig a 37-es főúton 4 km) - Szegi (37-es főúttal párhuzamosan a falun keresztül) - Olaszliszka - Vámosújfalu - Tolcsva - Erdőhorváti - üveggyár – Középhuta

Vasútállomás: Mezőzombor, Olaszliszka (buszállomás is)

Szint: Nehéz túra, szintemelkedéssel, nagy távolság, 5 km a 37-es főúton

Távolság: 88 km

Biciklis túrák / Montain-bike túrák

Pálos túra - Pálos forrás és kolostorrom

Babuka túra - Babuka tó

7. túra:

Középhuta - Újhuta - Flórika-forrás - Gerendás-rét - kék jelzésen balra Istvánkútig - sárga jelzésen (erdészeti út) Üveggyár – Középhuta

Szint: könnyű túra, erdei terepen

Távolság: kb. 12 km

8. túra:

Középhuta - Üveggyár - Óhuta - Dorgói elágazás (Regéc előtt jobbra, sorompóval lezárt erdészeti út) - Pengő kő - Nagy Péter mennykő - Istvánkút - kék jelzésen Gerendásrét - aszfaltúton jobbra Flórika forrás - Újhuta – Középhuta

Szint: erdei terep, emelkedőkkel, montain bike szükséges

Távolság: 25 km

9. túra:

Középhuta - Újhuta - Hercegkút - Sárospatak - - Középhuta

Újhután a keresztnél jobbra fordulunk a kék négyzettel jelzett erdei turista út vezet Hercegkútra. Az erdei út hossza 4 km.

Szint: erdei terep, helyenként meredek emelkedőkkel, gyakorlatot és jó felszerelést igényel.